lördag 23 juli 2011

Grattis till världens bästa sexåring


På Vrinnevisjukhusets förlossningsavdelning den 23 juli 2005, klockan 16.45, drog doktor Agneta ut en liten spillra på 2,7 kg och föräldrarna grät av lycka och/eller smärta. Den lilla människan behövde hjälp med både amning och solarium för att få bort den elaka gulsoten, som visserligen gjorde henne ännu snyggare men ändå inte var så bra, så hon fick stanna några dagar på BB. När hon kom hem var hon fortfarande liten och fick dessutom konkurrens av en storasyster som inte hade för avsikt att lämna ifrån sig många av de hundra procent uppmärksamhet hon dittills hade fått i livet.
Sen dess har vår lilla L ägnat en ansenlig del av sitt liv åt att ta sin rättmätiga plats i familjen och världen. Och det med råge.
I dag fyller hon sex år och fullständigt skiner av lycka. Dels över sina fina presenter (som tur är är flera av hennes icke antikonsumtionssvurna släktingar på plats och ger henne plagg och pryttlar) men också över att stå i centrum.
Det är henne väl unt. Hennes storasyster kom som en fullständig bomb och överraskning helt utan förvarning. Hennes lillasyster kom som en liten kärleksbonus, visserligen planerad men ändå spontan och på sitt sätt överraskande. L själv var det självklara andrabarnet, välplanerad och odramatisk (så när som på gulsoten). Det i kombination med att hon är mellanbarn gör att jag – trots att jag ibland måste gå undan och andas genom näsan för att kunna hantera hennes mäktiga känsloutfall och eviga krav på uppmärksamhet – är väldigt glad att hon är så bra på att ta plats. Hon har alla förutsättningar för att bli det där barnet som känner sig bortglömt och inte alldeles självklar.
Japp, vår lilla L är ett litet unikum. Sällan har jag skådat så mycket hjärta och så mycket hjärna samsas på en så liten yta. Att följa henne är ett äventyr fullt av skratt, tårar och spänning. Och varje gång hon går mig på nerverna och vi ryker ihop, vilket är ganska ofta, försöker jag påminna mig om hur mycket hon lär mig om kärlek, nyfikenhet och att vara fullständigt närvarande. Tre svåra saker som hon behärskar till fullo.
Grattis, världens bästa sexåring.

2 kommentarer:

Lina Liman sa...

En av de vackraste kärleksförklaringar jag har läst från en far till sitt barn. Grattis till henne och grattis till dig!

Erik W sa...

Yes, hon är toppen.