torsdag 28 juli 2011

Idol

Min lillkusin Elin har varit här i ett par dagar, och det är mycket spännande för barnen. Hon har under åren blivit lite av en ikon för dem - och kanske deras viktigaste referenspunkt när de ska definiera den svårgripbara världen omkring dem . "På den här skolan hade Elin Carlsson kunnat gå om hon bodde i Norrköping." "Den där killen är tre år yngre än Elin Carlsson." "Det här hade nog Elin Carlsson gillat." (Hon är också en av få personer som alltid benämns med både för- och efternamn. Hennes lillebror, Simon Carlsson, är en annan.) Ikoniseringen har inte direkt blivit mindre av att de knappt har träffat henne de senaste två åren.
Men nu är hon här och underhåller både barn och vuxna med sin espri. Både hon och vi har konstaterat att det finns väldigt många likheter mellan henne och L: humorn, intelligensen, temperamentet, empatin, det genuina samhällsintresset. Och kan L vara något så när som Elin Carlsson när hon är 20 känns det som att jag kan se framtiden an med tillförsikt.

2 kommentarer:

statsministern sa...

Åh det var fint skrivet, storkusin! Men för att vara ärlig så är ni, familjen Wallsten, mina idoler och förebilder. Så som ni har det, så vill jag ha det den dag "jag är i er ålder". Dessutom hoppas jag på att få lika fina barn som ni. Så det så. Det är inte bara jag som är en förebild här, inte.

Erik W sa...

Ständigt tvättande, rosépimplande pk-talibaner, alltså. För det känns som att det var så vi framstod under ditt besök... Men visst, det är ju inte det sämsta.
Och det där med barnen håller jag med om. Dem har vi fått till på ett imponerande sätt.