tisdag 23 november 2010

Det viktigaste är att vara snäll

Mannen som går under aliaset Grobianhannen skriver ofta långa och välformulerade och ibland till och med välgenomtänkta kommentarer till mina inlägg. Det uppskattas. För enkelhetens skull svarar jag på hans senaste kommentar som ett blogginlägg:
Visst, det kan vara ett problem att läsbegåvade barn understimuleras i grundskolan. Men jag tror ändå att det finns bättre sätt att lösa det på än genom klassöverhoppning eller elitklasser. Även vår andraklassare ligger före sina klasskamrater på just läsning, skrivning och matte och där försöker läraren ordna det genom att ge henne en egen, svårare läsebok och mer avancerad mattebok. Och att man är jättebra i vissa ämnen behöver ju inte betyda att man är som en äldre elev i andra ämnen, eller socialt i klassen. Sen kan jag i och för sig tycka att det blir lite knasigt när hon ska sitta och leka på lektionerna för att hon är klar tidigt, men ändå ha läxa fyra dagar i veckan. Men det är nån rättvise/studievanegrej från magisterns håll.
Annars känner jag när det gäller mina barn, som har läshuvuden och kommer från ett hem där det läses och skrives mycket, att det inte känns som prio ett att det kunskapsdrillas järnet i skolan. De andra aspekterna: värdegrundsarbetet, den sociala träningen och självförtroendebyggandet känns viktigare. I alla fall i grundskolan.
Som av en händelse tar Östgöta Correspondenten upp det här i dag. Dock bara i papperstidningen, tror jag.

3 kommentarer:

grobianhannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Erik W sa...

Jag glömde att skriva att de kör med åldersintegrerade klasser på barnens skola. Ettor och tvåor går ihop, och det är ju ett sätt att ge begåvade elever chansen till mer stimulans. Så länge de går i ettan i alla fall.
Du har ju många poänger, men för mig är det ändå viktigast att barnen mår bra, bygger självförtroende och lär sig att alla är lika mycket värda. Matten är enklare att ta igen senare i livet.

grobianhannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.