onsdag 18 maj 2011

I Bamseland är alla trevliga

"Bamse är idag ett begrepp som står för solidaritet och omtanke och vi som arbetar med serien idag gör vårt bästa för att förvalta den del av det svenska kulturarvet som Bamse utgör." (citat från bamse.se)
Knappt har stormen börjat bedarra efter det puckade "pojkar är blåa, flickor är rosa"-debaclet förrän det kommer ut att allas vårt Egmont har ställt upp och gjort världens mest aningslösa produkt till Migrationsverket.
I höstas fick de en beställning på en tidning om den svenska asylprocessen, och det behöver ju inte vara fel. Om de med hjälp av sin känsla för barn, pedagogik och glada färger kan ge barn bättre koll på själva proceduren är väl det toppen. Men då får de banne mig också berätta hur svensk asylpolitik verkligen ser ut. I serien "Bamse, Mim och Meles" står det ingenting om spottluvor eller skelettröntgen. I stället står det att det visst blir lite tråkigt att få lämna de nya kompisarna, men mest av allt toppen att få komma hem igen till sitt trevliga hemland där alla är snälla. Som om de flesta asylsökande kom typ från Norge. Snacka om att spela Sverigedemokraterna i händerna.
Än så länge har jag inte hittat något uttalande från någon på Egmont eller Bamse, trots massiva protester från upprörda läsare på Bamses facebook-sida och andra ställen. Det blir spännande när de tar bladet från munnen.

7 kommentarer:

Snokis sa...

Jag tycker det är svårt att inte se ett direkt samband mellan det här och SD:s valseger. Att de sitter i riksdagen gör att rasism blir mycket mera accepterat än tidigare.

Erik W sa...

Visst. SD:s framgångar sänker ribban för vad som är okej. Man kan föra en rätt ordentligt inhuman flyktingpolitik och ändå vara fem gånger bättre än SD.

grobianhannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Erik W sa...

Nej, migrationsverket ska inte ta politisk ställning (vilket jag heller inte påstår i inlägget). Sen tycker ju jag att det är bra att såna som du jobbar där, som jag vet brinner för en mer generös och mänsklig asylpolitik.
Även Bamse har så klart rätt att sälja sig till vad som helst, det är ju ett vinstdrivande företag, men det är inte den Bamse jag känner igen från min barndom och därför känns det lite sorgligt.
Att i en informationsbroschyr skriva som det är, till exempel att det nästan alltid är vidriga förhållanden som gör att barn tvingas lämna sina hemländer, tycker jag inte innebär att ta ställning politiskt.
Ang. SD stämmer det att den allmänna acceptansen bland invånarna har funnits ett tag, men det jag är rädd för är att deras inträde i riksdagen kan göra att det sprider sig än mer till de etablerade partierna. Däremot tror jag inte att Bamse har blivit sverigedemokrat, som vissa har lyckats dra det hela till...

Erik W sa...

Och om någon undrar varför jag har slutat blogga, så är det för att datorn har infört någon form av strejk.
Annars hade ni fått ta del av mustiga skrönor om förskolefester, bilverkstadsmaffiosos och badhusbesök. Men det får bli en annan månad.

grobianhannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
grobianhannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.