tisdag 21 juni 2011

Ni är jude!

Läsfest! L har tömt bibblan på litteratur om sina tre största intressen Anne Frank, Adolf Hitler och Gustav Vasa. Nu har hon att göra hela sommarlovet.
Vi har även rett ut detta med hur man blir jude, och att det ärvs på mödernet vilket gör att jag är jude men inte L. Detta är hon sur över, men hon längtar tills hon får träffa sina judekusiner i midsommar. "Jag är inte helt säker på att de ens vet att de är judar", har jag förklarat, men det gör bara att hon längtar ännu mer. Hon vill helst ringa till dem redan nu och skrika "NI ÄR JUDE!!!" men jag har sagt att hon får vänta.

2 kommentarer:

statsministern sa...

Morbror Calle lär ju vara grymt stolt över L och jag är övertygad om att de två kommer att ha oerhört mycket att prata om nästa gång de ses. Om man tänker efter så verkar det som att L går i Carlssons fotspår. Historieintresserad (och hennes specifika frågor dessutom - Kungar, AVK och judarnas historia - kan det bli mer träffande?) och en humoristisk pratkvarn. Flytta henne till Uppsala, por favor.

Erik W sa...

Japp, hon är verkligen en Carlsson. Just nu i alla fall - hon är ganska ombytlig. Nästa månad kan det vara melodifestivalen, curling eller surdegsbröd.