tisdag 16 augusti 2011

Mimmi och Maria

Det är så mycket stora saker i görningen i den här familjen att jag inte hinner blogga om allt. Som sagt: vi hade bestämt att barnen kunde få köpa marsvin när alla semesterresor var över. Sagt och gjort: direkt när vi hade kommit hem från Vimmerby i går eftermiddag krävde de att få åka till djuraffären. Där hämtades två nya familjemedlemmar hem. Ett ulligt litet teddymarsvin som heter Mimmi och har M till mor och ett lent litet blandrasmarsvin (släthår+virvel) som heter Maria och har L till mamma. De är mycket söta.
Själv är jag väldigt orolig. I böckerna står det typ att de dör om de äter för lite, för mycket eller fel och framför allt att de får men för livet om de utsätts för minsta lilla ljud eller plötsliga rörelse när de är nya på ett ställe. Att plocka hem fyra spralliga kompisar första dagen var kanske inte det bästa draget, men de verkar ha överlevt. Trots att M råkade lägga en väckarklocka precis bredvid buren och att ingen av oss var hemma och kunde stänga av den när den drog igång i morse.
Frun tycker dock att jag är pjåskig. Särskilt när jag tyckte att de skulle komma ut självmant ur det lilla huset de har fått i sin bur och som de sitter och trycker i större delen av tiden. Så för en stund sen slutade jag med mitt pockande med gräs och andra godsaker och lyfte helt enkelt bort huset och plockade upp de livrädda små rackarna och placerade dem i varsitt barnaknä. Och där satt de sen och mös en lång stund. Vi var alla tagna av det fina ögonblicket. I morgon ska jag få gosa.

6 kommentarer:

Hillalilla sa...

Nackdelen med böcker är att felaktig och föråldrad information lever kvar länge länge.
Tips: Dom bör äta grönsaker och hö som främsta föda och endast få pellets som godis. Att hälla c-vitamin i vattnet är meningslöst, bättre att ge vitkål eller broccoli dagligen istället.
Hoppas det går bra!

Erik W sa...

Ah, tack för tips! Vitkål och broccoli hade jag koll på, men jag var orolig att det skulle behövas extravitaminer utöver det. Än så länge kan de få färskt gräs, vilket de älskar, och det är ju också c-vitaminrikt om jag förstått det rätt. Höet går också åt i en imponerande hastighet. Men förmodligen ger vi dem för mycket pellets då... Svårt.

Hillalilla sa...

Varsågod :)
På vintern kan du ge grenar att låta dem tugga på som extra sysselsättning när det inte finns gräs. Dom är gjorda för att tugga gräs/hö i 20 timmar per dygn så pellets kan göra dem väldigt tjocka. Gömställen är viktigt för att dom inte skall bli stressade, gärna minst ett per marsvin.
Och när dom har vant sig hos er så kan ni bygga lekhagar för dem att motionera i. Typ rör och labyrinter och andra gömställen. Och hö. Högar med hö.

Erik W sa...

Vi har stoppat in en gren, men de verkar inte så intresserade, så nu är jag orolig för att tänderna ska bli för långa. Jag försökte med knäcke också, men det ratas.
De har ett hus och ett pringlesrör, så där gömmer de sig allt som oftast.

Anonym sa...

Hö är det allra bästa sättet för marsvinen att hålla tänderna nerslipade med! :-))

Erik W sa...

Jag hoppades på det. Skönt att få det bekräftat. Men vad gör man om de säger nej till både gurka, morot och vitkål? Ska man bara fortsätta truga de kräsna rackarna?