måndag 8 augusti 2011

I grosess

Nån gång i våras kom storbarnen på att de ville ha marsvin. De lånade en massa böcker på bibblan och var väldigt bestämda på att det var detta de hädanefter skulle spara till. Jag och frun bestämde att de var tvungna att vänta till efter alla sommarens semesterresor. Dels för att det är så viktigt att marsvinen får ha lugn och ro från början och verkligen lära känna sina nya mattar, men också för att vi hade nån liten förhoppning om att intresset skulle svalna. Men nu har vi bara en liten kort resa kvar denna sommar, så om en vecka finns inte längre några argument emot marsvinsköpet. Och barnen är mer intresserade än nånsin. Nu har de köpt bur på Blocket och börjat köpa på sig vattenflaska, matskål och annat för att vara redo när tillökningen väl är här. I dag var vi på Djurmagazinet och shoppade, och förutom att M kläckte ur sig ett oroligt "kommer det att lukta så här i mitt rum sen?" (jag svarade självklart "o ja") så var hela besöket laddat med glädje och förväntan.
Nu har de börjat inreda buren och leker olika lekar där de går och köper marsvin/gosedjur och sen släpper ner dem i sitt nya hem där de får bekanta sig med sina nya saker och mattar och allt. Det är väldigt fint att se och jag är numera nästan helt övertygad om att de kommer att bli perfekta marsvinsmammor. Jag börjar faktiskt själv längta lite.

Inga kommentarer: