torsdag 13 januari 2011

Så mycket rosa, så lite tid

Se så mycket mumma mina döttrar kan få för endast 9 kr (+ porto, totalt värde 845:-). Coola prylar för tjejer! Roliga, spännande, mysiga och tjejiga böcker! Make-up set så att du kan skapa GIRL:IT looken! Tävling med tjejiga vinster! Tjejboken! Tjejmagasinet med tjejspecial av tjejer för tjejer!
Inte vet jag egentligen. Jag har aldrig hört talas om GIRL:IT, men jag blir ju skeptisk och det är inte bara för att jag är allergisk mot alla som omotiverat använder stora bokstäver. Kanske är GIRL:IT verkligen ett ställe (lite otydligt om det är en bokklubb, ett magasin, en hemsida eller allt på en gång) som är bra för tjejer: feministiskt medveten, icke heteronormativ och som står upp mot ytfixering och prestationskrav. Kanske är GIRL:IT looken precis vad alla våra döttrar behöver. Men allt det rosa bländar mig och får mig att tvivla. Och att använda ordet "tjej" på samma sätt som gammelsmurfen använder ordet "smurf" sänder inte rätt signaler till mig.
Nix pix. Det blir tjejkast rätt ner i pappersinsamlingen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig, min åttaåriga dotter fick också detta reklambrev, men hon skulle få en platttång istället för MP3 spelare. Världen är snevriden när en åttaåring får reklam om mode, smink o relationsproblem. försökte gå in på deras tjejsida girl:it men fick upp din sida, ja ja.
Ja allt hamnade i papperskorgen hon får vänta ett par år innan smink mm tar plats i hennes liv.

Erik W sa...

Jag letade också girlits hemsida, men det var knivigt. Man får kämpa hårt för att hålla dem ifrån allt marknaden och samhället vill kasta på dem. Lite smink har ju inte dödat någon åttaåring, men att så bestämt och lömskt via lockande brev tvinga in dem i tråkiga könsnormer känns väldigt taskigt.