torsdag 10 mars 2011

Det luktar katastrof

Arkivbild.
I augusti ska bäbin börja på förskolan. Och självklart ska hon gå på världens bästa förskola, nämligen den som båda hennes systrar går och har gått på i (nästan) alla tider.
Men icke sa nicke. Eftersom det av förklarliga skäl är en väldigt populär förskola och eftersom jag började höra om bekanta som redan fått veta att de har fått plats där i augusti så började jag bli orolig. Därför ringde jag Anita på kommunen för att höra mig för. Och hon gjorde direkt klart för mig att jag verkligen hade skäl för min oro. Eftersom närmsta storasyster börjar förskoleklass i augusti upphävs syskonförturen (precis som jag redan antagit) och det är väldigt många som vill ha plats. Vi kan absolut inte räkna med något. Särskilt som vi varit otaktiska (och ärliga) och sökt från det datum vi vill att hon ska börja inskolningen, dvs mitten på augusti, och inte ett par veckor tidigare. Där missade vi en vecka i kötid och det kan bli avgörande.
Vi har liksom inte ens sökt något andrahandsalternativ. Hon måste gå där. Fröknarna är mer eller mindre en del av familjen, de är de mest proffsiga och engagerade personerna jag känner och bäbin går redan som barn i huset där.
Annars får vi nog fortsätta vara hemma tills det blir nåt ledigt. Finns det vårdnadsbidrag i Norrköping?

Inga kommentarer: