söndag 26 december 2010

I himlen får alla leka


M och L ägnar en del tid att bygga upp en låtkatalog. Meningen är att jag ska spela in låtarna i fråga.
Kvaliteten har varit lite blandad än så länge, men nu har L fått till en riktigt stark text. De första verserna handlar om hur hon och en kompis kämpar för att få leka, men hela tiden möter hinder i form av sjukdom och annat. I den ruggigt starka avslutningsversen (se texten ovan) konstaterar de att de inte får leka i hela sina liv. Men så kommer den mäktiga vändningen när de möts i himlen och leker där hela tiden. Och när man tror att klimax är nått så kommer ännu en vändning när låtens jagperson far i väg till Egypten. Fast efter sportlovet är allt som vanligt igen. I himlen, alltså.
Banne mig det starkaste jag hört i den genren sen "I en sal på lasarettet".

3 kommentarer:

Linisen sa...

Underbart! Nu har jag ju inte hört den med melodi och allt, men andas den inte lite... ja, som en bättre version av något som Cornelis och Timbuktu kunde ha jobbat fram tillsammans? Jag visste att det skulle bli något stort av er familj. KUTGW!

Erik W sa...

Timbuk, absolut. Men Cornelis... Nja. Mer Maritza Horn, som sagt.
Och KUTGW - är det något sånt där internetslang ni ungdomar slänger er med? Vad betyder det?

Linisen sa...

Jo, det har du nog rätt i. Jag är inte så bekant med henne, men nu har jag ju anledning att lyssna in mig - i väntan på L:s första skivsläpp.

KUTGW kändes i stundens hetta mycket coolare att skriva än keep up the good work. Nu känns det plötsligt annorlunda. Ungefär som om jag hade försökt verka ungdomlig och blivit ertappad som tant.