måndag 13 december 2010

De fem sämsta ursäkterna för män att inte vara med sina barn


Av någon anledning finns det en mängd människor (både män och kvinnor) därute i den s k verkligheten som är beredda att offra både armar och ben för männens rätt att skita i sina barn. Jag har som några eventuellt märkt rätt svårt att förstå detta. Det finns så många skäl att utnyttja det fantastiska föräldraförsäkringssystem som politikerna har givit medborgarna i detta land.
Enligt en opinionsundersökning som SVT gjorde förra året tycker också 70 procent av svenskarna att män och kvinnor ska vara hemma lika länge med barnen. Ändå är det bara en halv procent av de svenska familjerna som tar ut helt jämställd föräldraledighet.
Så vad handlar då detta om? Ett samhälle inte anpassat för manlig föräldraledighet? Jo, till viss del – det är fortfarande rätt kass attityd på många arbetsplatser. Klassiskt hyckleri? Jo, det också, förstås. Uppfinningsrikedomen när det gäller att komma på ursäkter för att inte vara med sina barn är imponerande.
På allmän begäran (eller mest min egen, ärligt talat) tänkte jag de närmaste dagarna presentera min lista över de sämsta ursäkterna för pappor att inte ta ut sin halva av föräldraledigheten.
För spänningens skull börjar jag bakifrån, och kommer under dagen alltså att ge er den femte sämsta ursäkten för att inte vara med sina barn. Sen kommer de en efter en med jämna intervall, och innan julafton hoppas jag kunna presentera vinnaren: den allra sämsta ursäkten för att inte ta sin del av föräldraledigheten. Klipp ut och spara.

4 kommentarer:

Christel sa...

Hejja dig!

grobianhannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Erik W sa...

Varför kan inte den fattigaste tredjedelen dela?

grobianhannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.