onsdag 22 december 2010

De fem sämsta ursäkterna för män att inte vara med sina barn, plats 1


1. ”Kvinnor är ju ändå bättre lämpade”

Låt mig citera något den aktade skådespelaren Börje Ahlstedt säger i den alldeles nya boken om hans liv: ”När kvinnor gör som Solveig Ternström, det vill säga klipper håret och börjar röka cigarr, lämnar de sin medfödda kapacitet som vårdande människor och då blir världen en sämre plats för oss alla.”
Börje Ahlstedt lever med andra ord kvar på 30-talet. Börje har i många sammanhang gjort tydligt för oss att han inte är riktigt riktig, men en ursäkt har han i alla fall: han är faktiskt född på 30-talet. Alla de stackars människor, män som kvinnor, som får barn i dessa dagar och låter mamman ta hela föräldraledigheten med motiveringen att hon ”genetiskt är bättre lämpad” är inte födda på 30-talet. De borde veta bättre.
Annat som ansågs fräscht på 30-talet: Ljudfilm. Planeten Pluto. Judeförföljelse. ”Negerjazz”. Militärer som skjuter demonstranter. Hitler.
Om jag ska sluta raljera: Visst är jag och min fru olika. Jag är mer känslomässigt hämmad, jag är mer intresserad av fotboll och jag är mer slarvig när det gäller att komma ihåg barnens matsäckar, extrakläder och kompisars födelsedagar. Men inget av det har ju med DNA att göra. Det beror på att vi är uppfostrade på olika sätt och genom hela livet i de flesta sammanhang har behandlats olika beroende på om vi står eller sitter ner när vi kissar (nu sitter jag också sedan några år, men ni fattar vad jag menar...). Att extraklädeslådan på dagis skulle ha något med biologi att göra faller ju på sin egen orimlighet. Extraklädeslådor fanns ju inte ens på 30-talet! Och garanterat inte på stenåldern.
Föräldraledigheten är i stället ett utmärkt tillfälle att råda bot på den lättja, självupptagenhet och missriktade koncentrationsförmåga som de flesta män påtvingas genom uppväxten. Jag får kämpa lite hårdare för att hålla den där extraklädeslådan i skick, men det går. Och i gengäld kan jag med mitt okomplicerade förhållande till denna låda lära min fru något om hur ens ställning som god förälder och människa inte i första hand står i relation till antalet extrastrumpor på förskolan.
Det jag vill säga är att det så lätt blir en ond cirkel. Om kvinnan från början får sköta blir hon så klart master på detta och då blir det kortsiktigt lättast att ”hon som vet hur man gör” får köra på i all evighet. Och att hon har första tjing på omhändertagandet och uppfostran betyder ju inte att den modell hon utvecklar är den enda rätta.
Claim your right boys! Killar kan! Chucks kick också ass! Om de bara vill.

Dödsbäddstest: Föreställ dig att du ligger på dödsbädden. Kommer du då att tänka ”om nu Gud skapte en för att sköta bilen och tipsradera, varför skulle en då envises med hålla på och ägna sig åt di där barna? En begriper't då inte.” Om svaret är ja, har du gjort rätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min man växte upp med en hemmamamma. Men han är sktibra på det där med extraklädeslådan. Kanske för att han var med och matade och bytte etc på vår son från dag 1. Så kan det bli när födseln är dramatisk och kräver två närvarande föräldrar en längre tid. Men det ledde i alla fall till något gott.
Hejja dig!
Kram/Christel

Erik W sa...

Japp, precis. Jag antar att ni inte tänkte jättemycket medveten, analyserad jämställdhet under den där första tiden, utan som sagt fick det på köpet. Men de som inte har det så fullt dramatiskt kan ju göra ett val.
Och så är det så klart inte så att alla killar är dåliga på extraklädeslådan och sånt. Men det är vanligare och går ofta hand i hand med hur mycket ansvar man blivit tvungen att ta för sånt.
Kram själv.

Snokis sa...

Bästa inlägget hittills. Men det är nog för att det här är den ursäkt som retar upp mig mest.

Karin sa...

Jag blir alltid uppretad över folk som säger att det ska vara upp till familjen hur föräldraförsäkringen ska delas. Jag menar att eftersom ersättningen kommer från staten, måste staten få lägga sig i? Om mammorna vill vara hemma längst, och länge, får de vara det, men det ska inte vara med hjälp av skattepengar som deras val av ojämställd uppdelning av föräldraskapet ska sponsras. Särskilt inte när man betänker att deras val samtidigt försämrar andra kvinnors möjligheter till ett jämställt utgångsläge på arbetsmarknaden. Alltså ett riktigt dåligt argument!