lördag 11 december 2010

Monarkin räddad?

Jahaja, så har allas våra kvällstidningar basunerat ut den stora nyheten: Victoria är tjock! Hon måste vara på smällen!
Jag hoppas sannerligen att de har rätt. Dels för att det vore roligt för Vickan och Danne, men också med tanke på Victorias sjukdomshistoria. Om hon bara har tryckt i sig lite för mycket pressad anka är dagens förstasidor med inringad mage inte det nyttigaste att tugga i sig till frukosten.
Men eftersom hon tydligen ratade vinet till ankan är det säkert en bulle i ugnen. Och det är ju bara att gratta. Jag och frun har snackat mycket om vad som skulle hända om något inte gick enligt normplan 1A, och det första hindret tycks alltså avklarat. Det är trots allt väldigt många människor därute som inte kan få barn alls eller i alla fall har väldigt svårt att få till det.
Men det finns mycket annat som kan hända innan vi har facit. Och det är nog en del oro i kungliga slottet framöver. Det är trots allt den kommande statschefen som ligger där och jäser. Kan man tänka sig en liten monark med Down's syndrom, till exempel? Chansen är nog liten, jag gissar att Victorias kropp är minitiöst genomgången med alla sorters KUB-, PUK- och PIN-koder som finns och att kromosomfel inte riktigt är välkomna i den rojalistiska familjen. Men det vore spännande att se vad succesionordningen skulle säga om det. Och även om det i dag går väldigt lätt att välja bort ovälkomna gäster i livmodern så har inte ens tronföljaren gudamakt. En liten syrebrist vid förlossningen till exempel och farbror kungen står där med ett problem att hantera... Betänk hur hårt han kämpade emot att Victoria (gud bevare oss väl, hon har ju snippa!) skulle få ta över tronen, när det faktiskt fanns en son (och med facit i hand: tack gode gud att det inte blir Carl-Philip som tar över tronen). Hur skulle han se på en tronföljare med cp-skada? En med aspergers? En homosexuell?
Nåja. Det blir nog bra. Och förhoppningsvis lever vi i en republik innan Westling junior ens har nått puberteten.

8 kommentarer:

Snokis sa...

Jag tänkte blogga om det där tidigare i dag, och det är väl inte försent än. Är hon inte gravid så känns det förmodligen fruktansvärt. Nu ångrar jag att jag inte fotade löpet.

Dyslektiker släpper de ju in i alla fall, så då kanske mongon är helt okej också. Eller inte.

grobianhannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Snokis sa...

Jag föraktar verkligen inte människor med Downs syndrom, är bara expert på att uttrycka mig klumpigt.

grobianhannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Erik W sa...

Det ger ju större effekt att använda ord som "mongon" när man sätter det i samband med den prydliga kungafamiljen, och eftersom jag känner Snokis vet jag att hon inte menar något illa. Men annars brukar jag också (nuförtiden, i takt med mognad och att jag lärt känna fler med olika sorters funktionshinder) reagera på att folk slänger sig med de där högstadieuttrycken utan någon som helst eftertanke. Även Toblerone-tjatet tycker jag känns väldigt billigt.
Men att få skvallra och skoja lite om kungafamiljen på en inte särskilt läst blogg tycker jag att man ska få unna sig som skattebetalare.
Ang. ev. funktionshinder på det kommande barnet tror jag absolut att de inte skulle låta graviditeten fortgå om KUB-testet visade potentiellt kromosomfel. Men det är ju inte särskilt kontroversiellt i det övriga samhället. Om det trots detta skulle komma ett funktionshindrat barn tror jag säkert att V och D skulle älska det och ta hand om det på bästa sätt, och ekonomiska resurser saknas ju inte för att få maximal stöttning. Jag har, tro det eller ej, ganska höga tankar om prinsessan och prinsen. Jag kan även tänka mig att drottningen blir en kärleksfull och engagerad mormor, för att inte tala om prins Daniels till synes sympatiska föräldrar. Däremot tror jag (utan att känna honom! såna friheter tar jag mig!) att kungen blir ganska byxis och obekväm och att det kommer att gnuggas en hel del geniknölar när det handlar om det faktum att Victorias förstfödda faktiskt ska ta över kunga/drottningakronan i en avlägsen framtid. Å andra sidan - nån gång ska väl kungen leva upp till sitt valspråk.

Snokis sa...

Det var precis den effekten jag var ute efter, även om det var korkat att använda det i skrift, så här på internet dessutom.

Och jag tror inte heller att ett funktionshindrat barn skulle vara önskat i den familjen, inte om det går att förhindra.

Statsministern sa...

Återigen, du äger Erik!!!!

Anonym sa...

Alla i familjen är ju redan funktionshindrade om man får räkna dyslexi till ett funktionshinder. Varför skulle inte ett funktionshindrat barn vara önskat?