tisdag 19 oktober 2010

Så var det roliga över

I går tog det roliga slut. Bara några minuter efter skoldagens start började det pipa i M:s väska. Hon hade av okänd anledning ställt in alarmet på nya mobilen och inte lyckats stänga av den innan skolan började. Nu har magistern förbjudit henne att ha mobilen med sig till skolan.
Tråkigt av flera anledningar. Dels för att jag vet att M tycker att sånt där är fruktansvärt jobbigt: att komma försent, att göra bort sig i större folksamlingar, att göra fel. Dessutom har hon en ganska sträng lärare. Dels för att hon som sagt har längat så väldigt efter den där mobilen och så fick hon ha den drygt en dag innan det var över. Och så faller ju lite av poängen ur vuxenperspektiv. Även om jag tycker att åtta år är tidigt att ha mobil (själv var jag 27 när jag fick min första) så är det ganska praktiskt att hon kan ringa efter skolan om hon vill hänga med nån kompis hem utan att behöva ta omvägen hem för att fråga om lov.
I morgon är det utvecklingssamtal. Kanske kan vi ta upp det då. Även om jag verkligen förstår policyn och att samma måste gälla för alla.

2 kommentarer:

grobianhannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Erik W sa...

Nej, det gör det nog inte. Så det är förmodligen möjligt att bara skita i hans regler. Men det känns inte som den bästa lösningen för någon av oss, och hade det inte drabbat mitt barn hade jag tyckt att han gjorde rätt...