måndag 11 oktober 2010

Glad i mat


Min fru ägnade en ansenlig del av sin föräldraledighet åt att brassa krubb åt bäbin. Och då snackar vi inte vanligt morotsmos, utan här skulle det så klart serveras kulinariska läckerheter med parmesan, oliver, bulgur, pestopasta - allt blandat med nyttiga linser, rotfrukter och det var bara stavmixerihopjoxandet som skilde rätterna från vilken trendig vegolunch på stan som helst.
Självklart har jag känt pressen. Den har jag hanterat genom att försöka toppa med en massa avancerade storkok med svåruttalade ingredienser. Tyvärr även ganska svårsmälta, har det visat sig. Bäbin har varit lös i magen i typ två veckor och först nu har jag fattat sambandet med mina halvkokta borlotti- och mungbönor.
Eftersom hon likt sina systrar har en fullständigt omättlig aptit har detta lett till att jag tillbringat så gott som hela förmiddagarna vid skötbordet.
Nu är det diet som gäller. Högst 2,5 dl mat (motsv en dryg barnmatsburk) per måltid och bara milda och välmosade puréer. I dag blev det kålrot, morot och potatis. Fast kokat i lite Renée Voltaires lantbuljong. Nån sorts värdighet måste även en bäbis få ha.

Inga kommentarer: